SoMe marketing: Husk det grafiske element

Laver du markedsføring på sociale medier? Platforme som Facebook, Instagram, LinkedIn og YouTube er oplagte, hvis du gerne vil nå ud til en stor og afgrænset målgruppe. Gennem kampagner på sociale medier kan du fokusere på relevante modtagere, og således undgå et betale penge for at dine annonce vises til personer udenfor din målgruppe.  

Vælg det rigtige indhold til den rigtige platform

Selvom du nemt kan finde den ønskede målgruppe, betyder det dog langt fra, at du er sikker på af få succes. Det gælder nemlig om at skabe en annonce, som passer til din målgruppe, men som alligevel skiller sig ud fra de øvrige oplag / videoer. Det er en ganske svær løsning, som kræver øvelse.

Det ideelle opslag skal altså passe til målgruppen, passe til det medie, du vælger (Facebook, TikTok, Snapchat etc.) og så skal det samtidig skille sig ud, så brugerne stopper op ved det. Ja, det er måske ikke engang nok, at de stopper op. Du vil sikkert gerne have brugerne – dine potentielle kunder – til at skride til handling. Skal de købe dit produkt, skrive sig op til dit nyhedsbrev eller tilmelde sig din begivenhed? Der er kort sagt mange spørgsmål at tage stilling til.

Det grafiske element er vigtigt

For at skaffe opmærksomhed, er det vigtigt, at du benytter et grafisk element, som du brugere lægger mærke til. Alt efter hvilken platform, du vælger, kan elementet være billede (eller flere billeder), videoer, emojis og meget mere. Her får du nogle forslag til at vælge gode billeder til dine opslag:

Brug billeder med mennesker

Grundlæggende interesserer mennesker sig for mennesker, og derfor er det oplagt at du benytter billeder med personer. Gerne billeder hvor personerne bruger dit produkt eller din service. Det er ganske enkelt lettere at skabe en forbindelse med brugerne, hvis dit billede inkluderer mennesker.

Vælg billeder, der passer til situationen

Det kan være fristende at benytte vilde og chokerende billeder i sin markedsføring, så man kan få brugerne til at stoppe op, men det kan ikke anbefales at vælge billeder, der ikke har noget med dine produkter at gøre. Det kan blot skabe forvirring og antipati overfor dit brand.  

Vælg de rette farver

Farver er vigtige: Vælger du billeder i sort/hvid eller grå toner, risikerer de at blive overset mens billeder der indeholder alle regnbuens farver, nemt kan virke for overvældende. Vælge et billede, hvor farverne er i balance. Lyse farver er det oplagte valg. Hav særligt fokus på den rene og lyse baggrund og brug farver som rød, orange, blå, pink, grøn eller lilla. Undgå altid mørke og utydelige billeder.