Optimer din omsætning med den rette søgeordsanalyse

Hvis du ejer en virksomhed, er du sikkert allerede klar over, hvor vigtigt det er med digital markedsføring. Det er nemlig vigtigt, at din virksomhed er synlig online, og at du tiltrækker de rette kunder gennem din online markedsføring.

En af de vigtigste discipliner til at tiltrække kunder online, er SEO. Det står for Search Engine Optimization, hvilket på dansk kaldes for søgemaskineoptimering. Når du gerne vil have en god SEO, er et af de første, og vigtigste, skridt en grundig søgeordsanalyse.

Derfor er søgeordsanalysen vigtig

Det er vigtigt, at du laver en grundig søgeordsanalyse. Det er nemlig søgeordsanalysen, der fortæller dig, hvad dine nuværende – og potentielle – kunder søger på. Hvis du derfor forsøger at lave SEO uden først at lave en søgeordsanalyse, risikerer du at ramme voldsomt forkert.

Det vigtigste med SEO er nemlig at generere den rette trafik. Hvis du derfor sælger sko i Aalborg, nytter det ikke noget, at dine søgeord tiltrækker kunder, der leder efter is i København. Netop derfor er en søgeordsanalyse vigtig.

Find de vigtigste søgeord til din hjemmeside

Når du laver en grundig hjemmeside, har du mulighed for at finde de bedste søgeord til netop din virksomheds hjemmeside. Du vil finde mange søgeord under analysen. Derfor bør du også rangere søgeordene efter deres potentiale.

Når først du har analyseret dig frem til de rette søgeord, skal du nemlig i gang med optimere dine undersider. Her er det en god idé at starte med det søgeord, der har mest potentiale i forhold til at generere den rette trafik til din virksomheds hjemmeside.

Sådan kan du rangere dine søgeord på en meningsfuld måde

Efter en grundig søgeordsanalyse kan du nemt ende med mere end 1000 søgeord til din virksomheds hjemmeside. Derfor kan det være en god idé at vide, hvordan du skal opdele søgeordene. Det kan du blandt andet gøre efter følgende kategorier:

  • De bedste søgeord på nuværende tidspunkt
  • Søgeord, der underperformer på side 1
  • Søgeord, der underperformer på side 2 og opefter
  • Ubrugte søgeord
  • Stærke søgeord
  • Long tail søgeord
  • Spørgsmål

Du skal anvende din egen data

Når du skal lave en søgeordsanalyse, bør du tage udgangspunkt i din egen data. Den finder du via Google Search Console. På den måde kan du nemlig finde ud af, hvad du allerede gør rigtigt i forhold til søgeord, og hvad du kan optimere på.