Guide til iværksætteren

Skal du have et kontor?

For mange iværksættere er det en klar milepæl at få sig en kontor til sin virksomhed. Men for langt størstedelen af alle virksomheder i Danmark vil det ikke have andet end en legitimerende effekt. Hvis du for eksempel arbejder inde for marketing og digitalisering er der absolut intet behov for at få etableret et fysisk kontor med en officiel adresse. Hvis du derimod laver konsulterende arbejde, eller udfører et stykke arbejde hvor kundekontakt i person er essentielt, måske grundet størrelse af indvesteringen, så kan du med god grund investere i et kontor. Der er mange kontorfællesskaber der holder der lejes meget lav, helt ned til 3500 kroner nogle steder. Det er en lille pris at betale for kontor med plads til fem ansatte, køkken, og opholdsrum med mere.

Skal jeg bruge penge på marketing?

Det helt store spørgsmål. Hvordan får jeg flere kunder? Det nemme svar er selvfølgelig at der er flere der skal kende til din virksomhed. Der er flere der skal finde jeres hjemmeside når man søger på et givent søgeord. Hvis du og din virksomhed har kapaciteten til at varetage og skabe en god konverteringsrate gennem de nye kunder så er det en fin ide at investere i marketing. Hvis du derimod er en mindre virksomhed, der lige er startet kan du benytte dig af google eller facebook reklamer og bruge lidt færre penge på den måde. Vær opmærksom på at dette blot er en kortsigtet plan og ikke er holdbart over længere tid.

Hvor mange ansatte har jeg faktisk behov for?

Hvis du føler du kan overkomme og tildele arbejde til den øgede mængde ansatte så kan du med god grund ansætte flere. Der skal selvfølgelig være en businesscase i det. Det skal kunne løbe rundt. Og husk selvom du på papiret har råd til det er der underliggende faktorer der spiller ind såsom forsikring, forbehold om klima og indeklima, og regler om arbejdsvilkår som kan være svære at overholde for mindre virksomheder.