bounce rate eller på dansk afvisningsprocent hvad er det ?

Sådan beregnes, revideres og forbedres afvisningsprocenten for SEO-succes
Det er umuligt at identificere, hvor effektivt et websted eller en landingsside adresserer en søgeres hensigt uden et middel til at måle brugerens opmærksomhed – eller engagement.

Jeg ser jævnligt bounce rate brugt som en key performance indicator (KPI) med det formål at måle brugerengagement.

Men er den traditionelle forståelse af afvisningsfrekvens nøjagtig og gyldig i betragtning af, hvordan brugerne bruger nettet i dag?

I denne artikel vil du lære, hvad afvisningsprocenten betyder, hvordan afvisningsprocenten beregnes, hvad en god afvisningsprocent er, og hvordan du auditerer den korrekt.

Det er en fantastisk mulighed for at blive fortrolig med at bruge Google Analytics til også at stille bedre spørgsmål.

Hvad er Bounce Rate?
I Google Analytics repræsenterer afvisningsprocent antallet af sessioner, der udløste en enkelt anmodning til Analytics-serveren divideret med det samlede antal sessioner.

Denne metric kan anvendes på et websted som helhed eller en specifik side.

Der er to stykker terminologi, vi skal definere for at forstå, hvad afvisningsprocent er.

For det første, hvad er en session?

Sessioner er en samling af brugerinteraktioner (hits), der fandt sted inden for en valgt tidsramme.

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

Tænk på sessioner som besøg. Du har måske haft denne kunde i din butik før, men dette er hvor mange gange de kom ind i løbet af en valgt tidsramme.

Det er vigtigt at bemærke, at en session nulstilles efter 30 minutters inaktivitet.

Og for det andet, hvad sender en anmodning til Analytics-serveren?

En anmodning til Google Analytics-serveren (hits) kunne være at se en anden side (page_view) eller udløse en hændelse.

Mere om begivenheder på et minut – fortsæt med at læse.

Hvordan beregnes afvisningsprocenten?
Afvisningsprocenten beregnes af enkeltsides sessioner (ingen efterfølgende hits) divideret med det samlede antal sessioner.

Hvis f.eks. 8.000 SEJ-læsere lander på denne webside (samlet antal sessioner), og 5300 af dem forlader dem uden at udløse et sekundært hit til Google Analytics, vil afvisningsprocenten for denne side være 66,25 %.

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

Praktiske eksempler på afvisningsfrekvens
Nu hvor vi forstår den involverede terminologi, og hvordan afvisningsprocenten beregnes, lad os gå tilbage til, hvordan brugere surfer på nettet i dag.

For eksempel arbejder jeg hjemmefra. Ofte vil jeg åbne en webside med alle intentioner om at læse indholdet.

Men så banker postbudet på, så hundene begynder at gø, og jeg lader dem komme ud.

Så husker jeg at skifte vasketøjet.

Nu ser vores piger, at jeg er uden for kontoret og vil have mig til at læse en historie for dem…

En halv time senere trækker jeg websiden op igen. Jeg er en engageret bruger, men min afvisningsprocent er 50 %.

Eller på den anden side åbner jeg et artikellink fra Twitter, bruger 5 minutter på at læse indholdet, ser en 2-minutters video og går, fordi det var alt, hvad jeg havde brug for. Jeg er en engageret bruger med en afvisningsprocent på 100 %.

Endnu et eksempel, og så går vi videre.

Lad os sige, at jeg lander på en side med Google Analytics-sporingskode, og den side omdirigerer til en anden side, men jeg forlader det med det samme. Jeg er ikke en engageret bruger, men min afvisningsprocent er 0 %.

På dette tidspunkt bør hjulene dreje; Bounce rate betyder muligvis ikke, hvad du oprindeligt troede, det betød.

Det er ikke en god måling af engagerede brugere, medmindre du opsætter hændelser i GA for at måle meningsfuld brugeradfærd.

Hvordan Google Analytics-begivenheder påvirker afvisningsprocenten
Klar til mere terminologi? Dette afsnit vil tage fat på, hvad en begivenhed er, og hvordan den påvirker afvisningsprocenten.

En hændelse er en brugerinteraktion med andet indhold end sideindlæsninger (page_view). Disse kan være linkklik, formularindsendelser, downloads, videoafspilninger, rulledybde osv.

Det er vigtigt at huske på, hvilken indflydelse begivenheder har på afvisningsprocenten.

Google Analytics inkluderede et helt afsnit om implementeringsovervejelser på deres Hjælp-side for begivenheder.

“Hvis du implementerer hændelsesmåling på dit websted, vil du muligvis bemærke en ændring i afvisningsfrekvens-metrics for de sider, hvor hændelsesmåling er til stede.

Dette skyldes, at hændelsesmåling, ligesom sidemåling, er klassificeret som en interaktionsanmodning.”

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

Lad os sætte dette i sammenhæng. Du har en indlejret video på din side og tilføjer hændelsessporing for at se, hvor mange gange besøgende på webstedet afspiller videoen, og hvor mange procent af den hver enkelt ser.

Når du begynder at registrere de handlinger, besøgende foretager på dit websted (videoafspilninger) med hændelsessporing, vil din afvisningsprocent falde på den side.

Nu har du en bedre måling af kvaliteten af ​​besøg på den side.

Sådan kontrolleres afvisningsprocenten
Marketingfolk begår ofte den fejl, at de ønsker en lav afvisningsprocent på hele webstedet. Hovedproblemet med dette mål er, at det fuldstændig ignorerer de nødvendige detaljer.

Godt brugerengagement vil afhænge af Google Analytics-implementering, webstedsstruktur og endda enhedstype og indholdstype.

Bounce rate kan stadig være rigtig interessant og informativ, når den observeres på den rigtige måde. Følgende trin hjælper dig med at revidere afvisningsprocenten:

1. GA Implementering
Tjek, at Google Analytics-tagget er installeret én gang 

dit websted. Hvis din sporingskode indtastes to gange, kan to sidevisninger blive bestået, og du vil sandsynligvis have et problem med afvisningsfrekvensen.

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

For at kontrollere din implementering, brug Googles Tag Assistant Chrome-udvidelse. Tag Assistant er et ældre produkt, men det er stadig tilgængeligt til download.

Sådan tester du din opsætning med udvidelsen:

Installer Tag Assistant.
Åbn din hjemmeside.
Klik på udvidelsens ikon i din browserlinje.
Klik på Aktiver og opdater din webside.
Et korrekt installeret Google Analytics-tag vil kun have ét glad og grønt GA- eller GTM-tag på alle sider, du vil spore.

2. Begivenheder afspejler forretningsmål
Tilpas hændelsessporing med dine forretningsmål.

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

For tilknyttede websteder vil du måske spore udgående klik. For informative blogs vil du måske spore siderullninger, interne linkklik eller fildownloads. Lead gen-websteder vil gerne fange formularindsendelser.

Overvej de åbenlyse makrokonverteringer og de mindre mikrokonverteringer for at fange en præcis repræsentation af brugerrejsen på din hjemmeside.

Når du er sikker på, at Google Analytics-tagget er installeret korrekt, og hændelsestags afspejler forretningsmål, kan du gå videre til det tredje trin.

Hændelsestags opsættes oftest ved hjælp af Google Tag Manager. Tjek, at der er taget højde for alle hændelser i Google Analytics-adfærdsrapporten.

Sådan kontrollerer du, om begivenheder afspejler forretningsmål:

Åbn Google Analytics.
Åbn rapporten Adfærd > Hændelsesoversigt.
Bekræft, at alle webstedshandlinger, der er vigtige for din virksomhed, er registreret i GA.
3. Se afvisningsprocenten efter marketingkanal
Tid til at bruge Google Analytics til at lære, hvilke faktorer der kan påvirke afvisningsprocenten.

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

Åbn Google Analytics. Naviger til rapporten Anskaffelse > Al trafik efter standardkanalgruppering.

Fra denne rapport er du i stand til at se webstedets afvisningsprocenter efter markedsføringskanal og være i stand til at se, om dette er et ægte problem eller naturlig vækst.

For eksempel inkluderer trafik på sociale medier en bred vifte af brugere, som måske kun bekymrer sig om indholdet på en bestemt destinationsside. Det er ikke nødvendigt for brugeren at udforske hjemmesiden dybere.

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

4. Udforsk High Bounce Rate
Det sidste trin i en revision af afvisningsprocenten er at afdække den eller de sider, der er ansvarlige for den unormalt høje afvisningsprocent.

For at gøre dette skal du klikke på kanalgruppering af interesse; f.eks. “Organisk søgning”.

Vælg den primære dimension som “Landingsside”.

Klik på overskriften “Bounce Rate” for at sortere tabellen.

Fra denne rapport kan du se afvisningsprocenter for organiske sessioner efter landingsside.

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

Se efter mønstre i typen af ​​indhold.

Er siderne med en høj afvisningsprocent en blog? Dette er muligvis stadig ikke et problem for alarm. En god landingsside, der fuldt ud dækker et målrettet emne, vil give de besøgende alle detaljer, de ledte efter.

Afvisningsprocenter for en blog kan i gennemsnit være 70 til 90 %.

Men hvis siden er til leadgenerering eller e-handel, vil du gerne sigte efter en afvisningsprocent på mellem 30 og 40%.

Sådan rettes en høj afvisningsprocent
I tilfælde af at du opdager en virkelig høj afvisningsprocent, bliver dette et problem med brugeroplevelsen. I så fald vil du måske omskrive det indledende afsnit, forbedre interne links eller øge sidehastigheden.

Omskrivning af det indledende afsnit kan muligvis fange flere læsere fra start ved virkelig at køre hjem, hvorfor de skal læse din artikel i stedet for konkurrenternes.

Forbedring af interne links kan tilskynde besøgende til at udforske relaterede emner i større dybde, holde dem engageret i dit websteds indhold i længere tid og få flere sidevisninger.

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

Øget sidehastighed vil sikre, at du ikke mister potentielle kunder til undergangshjulet.

Afvisningsfrekvens i GA4
Hvis du føjede Google Analytics til dit websted efter oktober 2020, søger du sandsynligvis i GA4 og spekulerer på, hvor afvisningsprocenten blev af?

Du finder ikke afvisningsprocent i Google Analytics 4-rapporter. I stedet vil du arbejde med “engagerede sessioner”.

GA4-engagerede sessioner kan anvendes i situationer, hvor den traditionelle afvisningsprocent ikke kunne hjælpe marketingfolk til bedre at forstå, om brugere interagerer med et websted.

Jeg opfordrer dig til at blive mere fortrolig med GA4 og “engagerede sessioner.” De nye målinger løser en masse problemer.

Af natur er vi modstandsdygtige over for forandringer. Der vil uundgåeligt være en tilpasningsperiode, mens du vænner dig til den nye GA4-grænseflade og metrics.

Afsluttende tanker
Det er vigtigt, at du husker, at den afvisningsprocent, du ser i rapporter, kan blive påvirket af tagimplementering, hændelsessporing, marketingkanal og indholdstype.

Reklame

Fortsæt med at læse nedenfor

For at få bedre indsigt i brugerengagement skal du konfigurere Google Analytics på en måde, der afspejler dine forretningsmål.