Derfor er en marketing-plan vigtig

Hvis du sidder i en lille eller mellemstor virksomhed kender du måske allerede udfordringen med, at du ikke synes du for lavet nok indhold, markedsføring eller annoncering. Det kan også være du er selvstændig og driver en lille lokal forretning eller en online webshop. For mange kender nemlig godt til udfordringen med, at de ikke får lavet nok annoncering. Det skyldes ofte, at man ikke har tid fordi, at der er så mange opgaver i en mindre forretning.

Dette er en af grundene til, at det er vigtigt at få en marketing-plan.

Hvad er en marketing-plan

En marketing plan er en plan over hvilken marketing du vil lave hvilken dage. Det er en god måde til, at skabe sig et overblik over de forskellige kanaler. For annoncer du både på facebook, instagram og tiktok kan det være svært, at have overblik over hvornår du poster på hvilke kanaler. Derfor er en marketing plan lidt ligesom en kalender, hvor du for eksempel kan se hvor mange dage, som er til at du skal poste på facebook.

Sådan laver du en marketing-plan

Hvis du gerne vil lave en marketing plan skal du faktisk bare starte med en normal kalender. Du kan faktisk godt bruge en helt normalt gammeldags papir kalender. Men de fleste vil nok foretrække, at du bruger en form for online-kalender, som du kan ændre i senere. Når du har kalenderen skal du til at indsætte din markedsføring. Det kan være, at du vil skrive et blogindlæg hver mandag, hvilket du så sætter i kalenderen. Derudover vil du måske lave et facebook-opslag hver tirsdag og torsdag. Dette sørger du så også for, at skrive ind i kalenderen. Du har måske også instagram, hvilket også skal sættes ind. Det sætter du muligvis ind om søndagen.

Derudover kan der også være ting, som ikke sker hver uge. For eksempel vil du måske planlægge en større kampagne en måned, hvilket du også kan skrive ind så du har overblik over det.

På den måde skaber du en plan over din markedsføring, som du kan holde dig til og bruge i fremtiden.