Mad på Instagram

Instagram-mad

Termet er blevet kendt de seneste år, men hvad er det egentligt? Godt nok at det ikke et term jf. den danske ordbog, men moderne slang – og det er vigtigt at have styr på. Kort fortalt er Instagram-mad, mad der ser godt ud på billeder eller videoer. Mange virksomheder bruger instagram til at promovere deres mad i annoncer eller betalte reklame. Andre laver korte videoer, hvor de viser opskrifter på forskellige nemme, som svære retter. Instagram er fyldt med mad af usund og sund kaliber. Og hvad kan det så være? Her kan man dele Instagram-mad op i usund og sund mad. 

Usund mad

Af usund mad på sociale medier, er der tale om noget som bare ser lækkert ud. Noget der får ens mund til, at løbe i vand. Den slags mad der får dig til at glemme alt om diverse nytårsforsæt, vandkuren og 2000 kalorier om dagen. Det kan f.eks være en ostefyldt pizza eller en stor lækker burger. Hvad der forbinder alle billeder med usund instagram-mad, er at det er snasket og fyldt med kalorier. Der er også de søde sager, såsom stor lagkager, hjemmelavet muffins eller andre sukkertilskud.

Sund mad

Sund mad skal opdeles lidt anderledes. Sund mad er ikke kun selleri juice og bagte auberginer, men også sund take-away som reklameres på Instagram. Man ser ofte reklamer for salat, smørrebrød eller grøntsager leveret til døren. Sunde alternativer kan altså også gøres lækkert i annonce eller sponsorater. Man ser også unge bloggere modtager opskrifter til at lave sunde retter; ofte vegetariske eller veganske. Virksomheder søger ofte et ungt segment, når de vælger at benytte Instagram til at reklamere for deres virksomhed. Det er nemlig ikke kun mad de reklamerer for, men også arbejdsmuligheder for unge mennesker. Man kan altså blive en del af arbejdskraften bag de sunde madvaner, hvilket kan virke mere attraktivt end at arbejde et sted, som serverer fedtede usunde madvarer.