Online markedsføring – Betalt og ikke betalt

Online markedsføring er et bredt ord og man kan nogle gange være i tvivl om, hvad ordet egentlig dækker over. Hvis man skal være lidt grov, så dækker ordet over alle aktiviteter i forbindelse med udbredelse og afsætning af en vare.  

Ordet er bredt og det samme er dine muligheder for at markedsføre din vare og derfor vil vi i denne artikel dykke ned i nogle af dine muligheder for online markedsføring.  

Hvad indebærer online markedsføring?  

Gennem tiden er online markedsføring blevet mere nuanceret. Som virksomhed har vi fået mange flere kanaler til at nå forbrugeren og samtidig har vi mulighed for at ramme målgruppen mere specifikt, da vi kan indhente mere data. Det er også blevet nemmere for forbrugeren at søge frem til den service/ det produkt de har i tankerne. 

Når vi snakker online markedsføring, så skal vi også snakke om organisk markedsføring og betalt markedsføring. Organisk markedsføring er indhold, du laver og selv lægger online uden det koster dig noget, mens betalt markedsføring er annoncering. 

Nedenfor ser vi nærmere på både betalte og ikke betalte kanaler.   

Hjemmeside 

Din hjemmeside er din online base og det er her forbrugeren kan finde alt omkring din virksomhed, og måske her de foretager et køb. 

Hjemmesiden er en del af din organiske markedsføring og du kan helt selv bestemme, hvad din side skal bestå af og hvilket indhold der skal være på siden.  

Søgemaskineoptimering  

Lad kunderne finde dig på internettet.  

Vi kender det selv. Når vi sætter os foran skærmen for at finde et bestemt produkt, så søger vi specifikt efter produktet og måske ikke firmanavnet.  

Her kan du med fordel bruge søgeoptimering (SEO), så du kommer frem i kundens søgning på produktet. Du kan forbedre dine placeringer på eks. Google ved både at forbedre din side organisk samt betalt (Google Ads). Når du betaler for din placering, så kommer du til at ligge, som en af de øverste på Google søgningen, mens organisk altid vil placeres under det betalte.  

Radio 

Radioreklame er ikke altid nem at slippe for – hvilket er en fordel for din virksomhed, når den skal brande sig og et godt redskab til at lægge top of mind hos din målgruppe.  

SoMe  

Sociale medier er også brede og indeholder bl.a. Facebook, LinkedIn, Instagram, Youtube og meget mere.  

På alle overstående medier har du mulighed for at lave organiske opslag samt betalte opslag.  

Det er nogle super gode medier, hvor du selv bestemmer over tekst og billede/video.  

Det er gode visuelle medier, som kan fange målgruppens opmærksomhed. Som virksomhed har I få sekunder til at fange målgruppens opmærksomhed og derfor anbefales det, at I bruger god tid på video og billeder ved f.eks., at få en professionel til at udføre arbejdet.  

Hvor mange kanaler skal jeg vælge? 

Det er meget forskelligt, hvor mange kanaler man har brug for at være på. Det kommer an på, hvor din virksomheds målgruppe befinder sig.  

En ting der er vigtig er, at i som virksomhed ikke skal tage munden for fuld. Find ud af hvilke kanaler, der giver mest mening for jeres virksomhed og find derefter ud af, hvilke kanaler I har tid til at vedligeholde og løbende opdatere – der er ikke noget værre end en kanal, der ikke er opdateret.