Sejl sikker på en vandscooter

Efterspørgslen efter vandscootere er steget voldsomt de senere år, og bliver kun mere populære med årene. I denne artikel vil vi undersøge, hvordan disse fartøjer fungerer, og vi vil undersøge sikkerheds bekymringer i forbindelse med deres brug. Artiklen er skrevet i samarbejde med Sejlerskolen DK, som tilbyder et certificeret vandscooterbevis, som gør dig i stand til at sejle lovligt.  

Motor 

Ligesom en plæneklipper eller en bil kører vandscootere på totakts- eller firetaktsmotorer. To-takts modeller har to eller tre cylindre. Firetaktsmodeller har normalt fire cylindre.  

En mærkbar forskel mellem marine- og bilmotorer er kølesystemet. I stedet for at bruge en radiator, bruger en marinemotor det omgivende vand til at kontrollere temperaturen. Vand strømmer gennem motoren eller gennem et lukket system, der inkluderer en kemisk kølevæske. 
 
Motoren starter på samme måde som en bilmotor. Tændingsknappen, som normalt findes på styret, sender et signal til en elektrisk startmotor. Motoren drejer motoren for at få den i gang. Derefter overtager motoren driften af ​​fartøjet. 
 
Alle nyere modeller af vandscootere har en stift eller nøgle, der sættes ind i en spalte nær tændingen. Stiften er fastgjort til en snor, der forbindes til operatørens redningsvest eller vikler sig om hans eller hendes håndled. Båden vil ikke starte eller køre uden stiften på plads. Hvis operatøren falder over bord, trækker snoren stiften ud, og fartøjet stopper. Dette forhindrer båden i at sejle meget langt og reducerer sandsynligheden for en kollision. 

Sikkerhed 
 
Det er vigtigt at forstå et par sikkerhedsproblemer, før du går ombord på en vandscooter. 
 
Først skal du huske på, at passagerer kører på en vandscooter i stedet for i den (og de gør det uden begrænsninger). Hvis du kombinerer det med hastigheder på op til 100 km. i timen og fravær af bremser, er styrt potentielt dødbringende. 
 
Ved ulykker med traditionelle både er den mest almindelige dødsårsag drukning, som du kan forhindre ved brug af personlige flydeanordninger. I ulykker med vandscootere er den mest almindelige dødsårsag påvirkningstraumer. Bortset fra hjelme findes der ingen teknologi til at forhindre fysiske traumer. Og pålideligheden af ​​hjelme er ikke blevet bevist i vandscooterulykker. 
 
Vandscootere har ingen kørelys, hvilket betyder, at de er særligt farlige om natten. Jetindsugningen og styredysen kan også være farlig på grund af kraften fra det bevægende vand.