Det her skal du vide om dit ERP system

De fleste arbejdspladser anvender et ERP system. Systemet hjælper de ansatte med at holde styr på ordrer, tilbud, fakturaer, betalinger og posteringer via banken men også lagerføring og varebestilling. Er du ansat i en virksomhed, der skal fakturere arbejdstid eller materialer til kunder eller i en ordreproducerende virksomhed, så arbejder I sikkert også i et ERP system hver dag.

Den største fordel ved en ERP løsning er, at man kan optimere og digitalisere så mange arbejdsprocesser som muligt. Der kan være særlige gevinster ved at anvende det fulde potentiale i sin ERP løsning. De vigtigste gevinster er, at ansatte kan spare arbejdstid på trivielle arbejdsopgaver. Det er typisk administrative opgaver med at opdatere data, indtaste salgsfakturaer eller ordrer i systemet, taste eller scanne købsfakturaer eller bilag mv. Har din virksomhed ikke allerede optimeret disse arbejdsprocesser, så kan jeg anbefale, at I ser på at få dem digitaliseret ved hjælp fra jeres ERP system.

Der findes forskellige ERP systemer i Danmark og flere konsulentvirksomheder, der udbyder dem. Et af de mest anvendte er softwaren Microsoft Dynamics 365 Business Central, som tidligere hed Dynamics NAV og Navision. Programmet er meget populært hos flere administrative ansatte, og særligt bogholdere, regnskabschefer, indkøbere osv. er vant til at arbejde i programmet. Til dette software findes der flere forskellige populære tillægsløsninger. Særligt software til at scanne fakturaer fra PDF direkte til Dynamics 365 Business Central eller indlæse bilag fra en app til Dynamics 365 Business Central er meget udbredt hos flere virksomheder. Her er der meget arbejdstid, der kan spares på at taste data – og det er arbejdstid man i stedet kan bruge på andre spændende arbejdsopgaver.

Hvis du overvejer, om din virksomhed skal udnytte potentialet i jeres ERP system, så kan du kontakte et konsulenthus som Logos Consult, som har specialiseret sig i Dynamics 365 Business Central siden 1997 og som fokuserer på optimering og automatisering af arbejdsprocesser, når de implementerer et Business Central system hos kunderne.

Er din virksomheds ERP løsning opdateret? Det er en anden vigtig faktor at kigge på. I en moderne virksomhed i dag er det væsentligt at software er opdateret, og ikke mindst at de forskellige systemer kan ”snakke” sammen for at medarbejderne for det optimale ud af data. Det kan f.eks. være en fordel, når man arbejder med ledelsesrapportering, varestatistikker, KPI’er, salgstal mv.

Det er relevant, at virksomhedens ledelse tager stilling til en ERP og IT strategi. Man skal beslutte om ERP løsningen skal køre via cloud, evt. med automatiske opdateringer, eller om den skal hostes som en On-premise løsning, hvor man køber eller lejer licenser. Derudover er det relevant at se på virksomhedens øvrig IT strategi. Hvilken infrastruktur anvender man? Anvender virksomheden Office i cloud eller er det købte licenser? Og hvilke andre software programmer anvendes der i virksomheden? Det er relevant at se på om programmerne kan – og skal – integreres med hinanden. Hvis de skal integreres, er det en fordel at de er opdateret, så man drager fordel af nyeste teknologi.