Markedsføring: I øjenhøjde med dine (lokale) kunder

Markedsføring er et af de vigtigste aspekter for enhver virksomhed, men det kan være svært, når du forsøger at nå ud til kunderne i dit lokalsamfund. Der er dog mange måder, hvorpå du kan markedsføre dig lokalt og med succes. I denne artikel vil vi diskutere, hvilke markedsføringsstrategier der fungerer bedst for lokale virksomheder, hvorfor det er vigtigt at målrette sig mod lokale borgere, og hvordan du kan bruge forskellige metoder som sociale medier eller eventmarkedsføring, der kan hjælpe dig med at få dit budskab ud til de rette folk. 

Sociale medier

En af de bedste ting, du kan gøre, er at bruge sociale medier til at promovere, hvad der sker i din virksomhed, samt relaterede begivenheder, der kan interessere de lokale borgere. Ved at poste billeder eller videoer om nye produkter og særlige tilbud giver du folk en grund til at se din virksomhed og se, hvad du har at tilbyde. Du kan også bruge de sociale medier som en måde at holde kontakten med dem, der besøger din butik, så de ved, når der kommer nye produkter på lager, eller når der er en særlig begivenhed på vej!

Markedsføring af begivenheder

En anden god ting ved at bruge lokale kunder er, at hvis nogen bor i nærheden, så kan en begivenhed være en god måde at tiltrække dem på. Du kan være vært for workshops eller præsentationer om relevante emner, afholde smagsprøver på nye produkter, du lancerer, eller endda afholde et arrangement i forbindelse med noget, der sker lokalt! Hvis din virksomhed f.eks. ligger tæt på stranden, og dagen i dag var særlig solrig med rolige bølger, kan det være meget interessant at afholde et aftenarrangement ved vandet med en grill og nogle drinks. 

Event marketing er også nyttigt, hvis du lancerer et nyt produkt, da det giver folk et incitament til at komme forbi din butik eller stand! Du kan bruge plakater på gaden eller opslag på sociale medier til at annoncere disse arrangementer og sørge for, at folk ved, hvad der foregår. På denne måde vil de se din produktion blive markedsført på en sjov måde! – Besøg hjemmesiden her for flere informationer. 

Postkort og flyers

Selv om traditionelle markedsføringsmetoder måske ikke når ud til dit lokalsamfund, kan de stadig fungere rigtig godt for virksomheder. Postkort og flyers vil ofte blive læst af folk, der ikke tænker på at købe noget bestemt, men som hellere vil holde deres muligheder åbne. Hvis du f.eks. beslutter dig for, at hvis du sender et postkort om din seneste kampagne, kan det være, at det bliver læst af en person, der overvejer at booke en ferie snart. I så fald tænker de måske tilbage på kortet og beslutter sig for, at dine produkter passer perfekt til deres behov! På denne måde kan du få flere kunder, uden at de behøver at komme ind i din butik på forhånd.

Lokalavisen

Lokalavisen er også en god måde at komme ud til de lokale på. Men her skal være opmærksom på, om man kommer ud til de rigtige personer. Hvis målgruppen er de unge, så er der ikke en stor sandsynlighed for, at de læser det i avisen.